NIEUWS

DOCENTEN NOEMEN VERENIGD VOOR DE MENSENRECHTEN “DE BESTE VRIEND VAN EEN LEERKRACHT”

Op de Nationale Sociale Studies Conferentie heeft Verenigd voor de Mensenrechten onderwijzers uit 45 staten van de VS van materialen voorzien over de mensenrechten.

De leerkrachten sociale studies die de taak hebben om leerlingen voor te bereiden op het burger worden in een democratie die uit uiteenlopende groeperingen bestaat, verlaten zich op Verenigd voor de Mensenrechten.

Eén op de vier leerlingen die op een Amerikaanse school zitten, wordt regelmatig gepest. Het resultaat hiervan is dat per dag 160.000 Amerikaanse tieners spijbelen om zo hun kwelgeesten te ontlopen. Eén op de tien leerlingen gaat helemaal niet meer naar school.

Het is geen verrassing dat leerkrachten sociale studies zeggen dat ze op zoek zijn naar manieren om een einde te maken aan het pesten – hun klassen zijn een ideale omgeving waarin dit probleem kan worden opgepakt in het kader van de mensenrechten.

Leerkrachten sociale studies krijgen van de Nationale Raad voor Sociale Studies verder de taak om jongeren te helpen om “als burgers van een democratische samenleving die uit uiteenlopende culturen bestaat, weloverwogen en beredeneerde beslissingen te nemen voor het algemeen welzijn”.

Maar veel leraren vragen zich af waar ze moeten beginnen met de uitvoering van die verantwoordelijkheid.

Om die vragen te beantwoorden en docenten te helpen met materialen, heeft Jongeren voor Mensenrechten (YHR) en haar moederorganisatie, Verenigd voor de Mensenrechten (United for Human Rights – UHR), in 2015 een tentoonstelling ingericht op de Jaarlijkse Conferentie van de Nationale Raad voor Sociale Studies in New Orleans. Hier boden beide organisaties leerkrachten materialen aan die professioneel en to-the-point waren voor het aanpakken van het pesten en voor het bredere thema van mensenrechten.

De materialen waren onmiddellijk een overweldigend succes. Er was één leerkracht die, toen hij voor het eerst het Jongeren voor Mensenrechten-onderwijspakket aantrof dat bij de conferentie werd gepresenteerd, de inhoud ervan betitelde als “een droom die was uitgekomen”. Weer een ander noemde het pakket “de beste vriend van een leerkracht sociale studies”.

Het Jongeren voor Mensenrechten-Onderwijspakket bevat een stap-voor-stap docentenhandleiding, 24 Wat zijn mensenrechten?-boekjes, een beknopte en krachtige documentaire en 30 non-profit commercials die de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens tot leven brengen. Eén leerkracht vatte de gedachten samen die door verschillende van zijn collega’s tot uitdrukking waren gebracht, met de woorden: “Dit leerplan zal in mijn klas 100% effectief en bruikbaar zijn”.

De specifieke mensenrechten die in dit programma worden onderricht, zijn onder meer “Discrimineer niet” en “Geen marteling”, met treffende non-profit commercials over sociale gedrevenheid onder jongeren. Ze geven ook inzicht in zaken als intimidatie en geweld.

Verschillende docenten sprongen enthousiast in het diepe en namen de materialen over de mensenrechten onmiddellijk op in hun presentaties tijdens de conferentie.

Leerkrachten waren opgetogen om te vernemen dat Jongeren voor Mensenrechten niet alleen een effectief hulpmiddel is, maar dat ze het ook kosteloos kunnen krijgen en ze de materialen aan kunnen passen aan de specifieke behoeften van hun klas of hun leerlingen. Verschillende docenten sprongen enthousiast in het diepe en namen de materialen over de mensenrechten onmiddellijk op in hun presentaties tijdens de conferentie.

Zij die al bekend waren met het programma stonden te popelen om hun successen te delen. Een leerkracht zei dat hij waardeert dat mensenrechten worden gepresenteerd in het programma als een “verzameling kernwaarden voor de mensheid”, waardoor jongeren in actie kunnen komen. Zijn collega voegde daaraan toe: “die video's waren geweldig. Mijn leerlingen genoten er echt van!”

Leerkrachten die het Jongeren voor Mensenrechten-programma gebruiken ontdekten tot hun vreugde ook dat ze konden overstappen op Verenigd voor de Mensenrechten, met haar diepgaande leerplan dat op een meer volwassen publiek is gericht.

Hoewel de programma’s een ingebouwd leerplan bevatten, is er altijd ruimte voor creativiteit. Een leerkracht sociale studies en Spaans koos voor materialen in het Spaans en Engels, en is van plan om de materialen te gebruiken voor het onderwijzen van Spaans, waardoor de leerlingen tegelijkertijd hun mensenrechten leren.



WE HEBBEN JE HULP NODIG

Help mee om van mensenrechten een realiteit te maken. Door lid te worden van Verenigd voor de Mensenrechten (United for Human Rights – UHR), doe je mee aan deze internationale mensenrechtenbeweging. Help mensen, docenten, organisaties en overheidsinstellingen over de hele wereld om het bewustzijn te verhogen van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens zoals die in 1948 door de Verenigde Naties zijn aangenomen. Meer dan 60 jaar na die overeenkomst is de belofte die deze inhield nog verre van vervuld.

DOWNLOAD »
DOWNLOADEN