ALABAMA JUNIOR ROTC EN JONGEREN VOOR MENSENRECHTEN VORMEN VERANTWOORDELIJKE BURGERS
Met mensenrechtenonderwijs, groeien JROTC-cadetten uit Alabama op tot goede burgers. Daarbij staan ze in schril contrast met het idee dat hun leeftijdsgroep een losgekoppelde ‘ik’ generatie zou zijn.
De hedendaagse adolescenten en jonge volwassenen zijn meer in zichzelf geabsorbeerd dan ooit. Misschien is “Generatie Ik” wel de juiste benaming. Terwijl de huidige 15- tot 25-jarigen de eersten zijn die met geavanceerde technologie opgroeien en die het internet binnen handbereik hebben, lijkt het erop dat ze deze middelen niet gebruiken om enig arbeidsethos of enig betekenisvol succes te bewerkstelligen”, meldt een Amerikaanse krant.
Dat is de uitdaging waar het Junior Reserve Officer Training Corps (JROTC), een leiderschapsprogramma voor de jeugd gesponsord door de strijdkrachten van de Verenigde Staten, voor staat, bij de verwezenlijking van haar doel om leerlingen burgerschap, persoonlijke verantwoordelijkheid en een gevoel van iets te presteren bij te brengen.
Toen een instructeur van de Marine afdeling van JROTC in Alabama Youth for Human Rights (YHR, Jongeren voor Mensenrechten) vond, realiseerde hij zich dat hij iets had gevonden dat een “natuurlijke pasvorm” had. Een programma dat zorgt dat leerlingen geïnteresseerd raken in het leven en in de wereld om hen heen. Een programma dat hen leert leiders te worden en actief te zijn in hun buurt. Als gevolg daarvan werd United for Human Rights (UHR, Verenigd voor de Mensenrechten) uitgenodigd om een seminar te geven aan zijn cadetten.
Lt.-Kol. Robert Barrow, directeur van het JROTC voor Mobile County, was bij het seminar aanwezig. Wat hij zag stond hem aan en dus nodigde hij UHR uit voor zijn volgende county bijeenkomst om zijn instructeurs in het leerplan te trainen.
UHR keerde naar Alabama terug en trainde alle 40 JROTC-instructeurs van Mobile County. De nieuw opgeleide instructeurs verspilden geen tijd. Een van hen belde UHR de volgende ochtend op om te vertellen dat hij het leerplan aan 30 leerkrachten van zijn school had gepresenteerd. Ze wilden allemaal het programma en hij vroeg of hij voor de volgende week 45 YHR Onderwijspakketten kon krijgen.
Lt.-Kol. Barrow voerde het momentum op. Hij nodigde UHR uit op de JROTC-conferentie voor de hele staat Alabama, want hij wilde YHR in de hele staat implementeren. Daar trainde UHR nog eens 92 instructeurs meer, minstens één van elke middelbare school in de staat met een JROTC-programma.
Deze instructeurs keerden naar hun respectievelijke scholen terug en begon met het leveren van het programma. Elk paste het programma aan voor zijn eigen specifieke les. Eén instructeur bijvoorbeeld, bekijkt met de leerlingen, terwijl ze een les geeft, de actuele wereldgebeurtenissen die betrekking hebben op het mensenrecht dat ze behandelen. Een andere instructeur haalt leerlingen van twee nabijgelegen “zusterscholen” zodat ze samen met zijn cadetten regelmatig mensenrechtenlessen krijgen.
En hoe zit het dan met die “in-zichzelf-geabsorbeerde” en “werkethiek-loze” jeugd? Eén cadet laat weten, “[JROTC en YHR] duwen je in de richting van je volledige potentieel om de beste burger en de beste persoon te zijn die je kunt zijn. Ik heb geleerd om hard te werken en mezelf voort te drijven. Deze beide programma’s, samen, maken geweldige mensen.”
ONDERNEEM ACTIE
Verspreid de boodschap via conventies
Conventies zijn een perfecte gelegenheid om gelijkgezinde organisaties te bereiken. United for Human Rights (UHR, Verenigd voor de Mensenrechten) afdelingen wonen deze conventies rond de wereld bij en bemannen de stands. Deze conventies variëren van conventies voor maatschappijleraren tot symposia over mensenhandel. We stellen gratis educatieve materialen beschikbaar en ontmoeten andere leiders op het gebied van de mensenrechten en werken daarmee samen.
Een team van UHR vrijwilligers bijvoorbeeld had een stand op een jaarlijkse conferentie van de Nationale Raad voor Maatschappijwetenschappen en bereikte 430 leerkrachten van overal uit de VS, die het materiaal van onschatbare waarde vonden.
Een leraar die de stand bezocht verklaarde: “Als coördinator voor maatschappijleer krijg ik vaak de vraag, ‘welk materiaal moet ik voor mensenrechtenonderwijs gebruiken?’ Dan vertel ik ze altijd over jullie materialen. Ik zeg dat er niets beter is dan jullie mensenrechtenleerplan. Het is gewoon het beste dat er is.”
Als je op een UHR-stand wilt staan, neem dan contact op.
DONEER
Door lid te worden van Verenigd voor de Mensenrechten (United for Human Rights), doe je mee aan deze internationale mensenrechtenbeweging. Verenigd voor de Mensenrechten helpt mensen, leerkrachten, organisaties en overheidsinstellingen over de hele wereld om de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens beter bekend te maken.